Informatie
Home > Informatie
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
+ Tandartsafspraak
Bij Mondzorg Tongelre kunt u terecht op afspraak. Onze patiënten kunnen meestal binnen 14 werkdagen terecht voor een controle.
Bij een periodieke controle bekijken we de status van uw gebit en beoordelen of extra behandeling noodzakelijk is.
Bellen voor een afspraak kan tijdens onze openingstijden.
Spoedbehandelingen voeren we zo veel mogelijk op dezelfde dag uit. Of we nemen noodmaatregelen zodat u pijnvrij bent tot de daadwerkelijke behandeling plaatsvindt.
In overleg met u zorgen we ervoor dat de verschillende behandelingen zo veel mogelijk op elkaar aansluiten. Wij houden daarbij rekening met uw wensen en uw beschikbare tijd.
+ Wijzigingen doorgeven
Bent u verhuisd, is uw gezinssamenstelling gewijzigd, heeft u een andere verzekering etc. Geef het ons even door!
Dit kan zowel telefonisch als per email. Natuurlijk kunt u wijzigingen ook doorgeven tijdens uw eerst volgende bezoek.
Mocht u een afspraak willen annuleren per email of telefonisch, dan moet dit 24 uur van te voren worden doorgegeven.
+ Spoed/weekenddienst
Er is een roulerende spoedgevallendienst in Eindhoven en omstreken.
Voor zeer dringende spoedgevallen die niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag kunt. U contact opnemen met de weekend/avondtandarts. Deze is bereikbaar onder telefoonnummer 0900-5437745.
Na het aanhoren van uw probleem, probeert de tandarts de ernst van uw klacht in te schatten. Bij een minder ernstige klacht kan het zijn dat enkel aangeraden wordt een pijnstiller te nemen;
lijkt het ernstiger, dan wordt een afspraak gemaakt in de praktijk van de dienstdoende tandarts.
Er wordt u dan gevraagd de behandeling van de weekend/avondtandarts contant af te rekenen.
De nota die u meekrijgt kunt u indienen bij uw zorgverzekeraar.
+ Preventie
In onze praktijk is een paro/preventie assistente (Monika Kompier) aanwezig, zij is iemand die extra cursussen heeft gedaan om bij u behandelingen uit te mogen voeren (tandsteen verwijderen, fluoride, instuctie etc.).
Zij besteed dan ook extra aandacht aan uw mondhygiëne en eventuele instructie’s die nodig zijn. De tandarts zal u adviseren om bij haar onder behandeling te gaan indien u dit nodig heeft.
Een gezonde mond en een mooi gebit beginnen bij preventie. U kent vast het gezegde ‘voorkomen is beter dan genezen’. Dat geldt ook voor uw gebit.
Enkele belangrijke aspecten zijn op de juiste manier poetsen, flossen, stokeren of ragen en regelmatige controle van uw gebit door onze tandartsen en het team. Wij sturen u een bericht als het weer tijd is voor de periodieke controle. Op www.allesoverhetgebit.nl vindt u veel praktische informatie over preventie.
+ Mondhygieniste
+ Kwaliteit
Bij goede zorg en aandacht voor uw gebit staat kwaliteit voorop. Daarom besteden wij veel aandacht aan zorgvuldige informatie en goede service aan u. Goede behandelingen, materialen en administratie zijn hierbij essentieel. Wij hanteren daarvoor procedures die gebaseerd zijn op richtlijnen van de beroepsvereniging en wetenschappelijke verenigingen in de mondzorg. Een goede klachtenbehandeling hoort daar ook bij.
Onze praktijk werkt aan het op peil houden van de kwaliteit. Binnen de tandheelkunde zijn diverse kwaliteits bevorderende activiteiten beschikbaar. Onze praktijk besteed tijd en aandacht aan de volgende zaken:
Lidmaatschap wetenschappelijke vereniging
Lezen vakliteratuur
Volgen van bij- en nascholing.
Bijwonen intercollegiaal overleg
Bijwonen Studiegroepen
Kennistoetsen maken
Bijwonen Themaprojecten
Bezoeken klinische avonden
Uw mening stellen wij buitengewoon op prijs. Hebt u suggesties hoe we u beter van dienst kunnen zijn? Neem dan contact met ons op. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat wij goede kwaliteit blijven leveren.
+ Angst
Voor sommige mensen is een bezoek aan de tandarts niet prettig omdat zij bang zijn voor de tandarts. Heeft u dat ook, dan is het goed te weten dat u niet de enige bent. Laat dit u er niet van weerhouden om toch te komen. Stel een tandartsbezoek niet uit. We vinden het belangrijk u op uw gemak te stellen. U doet er goed aan met ons over uw angst te praten. We nemen ruim de tijd voor u en bespreken eerst wat er eventueel nodig is. Door bijvoorbeeld een lichte verdoving en nieuwe technieken hoeft u geen pijn te voelen. We zorgen ervoor dat een behandeling zo prettig mogelijk verloopt.
Angst voorkomen is belangrijk. Wij adviseren om uw kinderen al vroeg mee te nemen naar onze praktijk, zelfs al voordat ze behandeling nodig hebben. Zo kunnen ze wennen aan de tandartsomgeving en maken ze op speelse wijze kennis met de beweegbare stoel, de instrumenten en de medewerkers.
+ Betaling
De tandartsrekening is opgebouwd uit de verschillende verrichtingen tijdens een behandeling. Op de rekening staat elke verrichting omschreven met een code aangevuld en de datum waarop de behandeling is uitgevoerd. Aan elke code is een tarief gekoppeld dat is vastgesteld door de tandarts. Deze tarieven vindt u onder het hoofdstuk “tarieven” met daarbij een uitleg over de betekenis van de codes.
+ Klachten
Mondzorg Tongelre doet er alles aan om u de beste tandheelkundige zorg te bieden en hebben daarover graag goed contact met u. Daar kunt u van op aan. Mocht het een keer voorkomen dat u vindt dat wij u onjuist of onzorgvuldig informeerden of behandelden, dan vragen wij u dit eerst persoonlijk met ons te bespreken. Voor ons is het belangrijk te weten dat u een probleem heeft of niet helemaal tevreden bent. Wij willen u graag uitleggen waarom we iets op een bepaalde manier hebben gedaan en meestal lost dit onduidelijkheden op. We vertrouwen erop dat we gezamenlijk een oplossing vinden. Hier vindt u onze contactgegevens.
Wilt u meer informatie over tandheelkunde en tandheelkundige behandelingen, dan kunt u terecht op www.allesoverhetgebit.nl of telefonisch advies inwinnen bij het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP, tel: 0900 202 5012, € 0,15 per minuut). Beide geven onafhankelijke informatie en zijn opgericht door onze beroepsorganisatie NMT.ns.
Indien we gezamenlijk niet tot een voor u bevredigende oplossing komen, dan kunt u terecht bij de NMT-klachtenregeling waarbij wij zijn aangesloten. Deze regeling voldoet aan de eisen die de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector aan iedere zorgaanbieder stelt. Aan de klachtenregeling zijn geen kosten verbonden. Er zijn twee mogelijkheden:
- Bemiddeling. Onder leiding van twee deskundigen van de Regionale Bemiddelingsraad wordt gezocht naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Als de bemiddeling slaagt, wordt de uitkomst schriftelijk vastgelegd en is de klacht afgehandeld.
- Formele klachtbehandeling. Wanneer u geen prijs stelt op bemiddeling of als de bemiddelingspoging mislukt, kunt u de NMT vragen om behandeling van uw klacht door de Centrale Klachtencommissie. U en uw tandarts worden dan uitgenodigd voor een hoorzitting. Daarna volgt de uitspraak van de Centrale Klachtencommissie. Wanneer daartoe aanleiding is, kan de Centrale Klachtencommissie een aanbeveling doen aan de tandarts. Zo’n aanbeveling heeft tot doel dat de tandarts maatregelen treft ter verbetering van de kwaliteit van zijn tandheelkundig handelen, zijn praktijkorganisatie zoals zijn optreden en voorlichting richting patiënten. De Centrale Klachtencommissie kan geen schadevergoeding opleggen.
+ Veelgestelde vragen
Wilt u meer weten over mond- en gebitsverzorging? Kijk bij onze informatiebrochures en de informatie over mondgezondheid. Wij raden u verder www.allesoverhetgebit.nl aan met:
Tips voor een gezond gebit
Informatie over verzekeraars
De betekenis van tandheelkundige begrippen
Wat te doen bij angst voor de tandarts
Informatie over gevoelig tandvlees
Hoe u het best kunt flossen
Informatie over beugels
+ Informatieve folders
+ Goed doel. A sisters hope
1 op de 8 vrouwen krijgt persoonlijk de diagnose borstkanker en nog jaarlijks overlijden tussen de 3000 en 3500 vrouwen aan de gevolgen van deze ziekte.
Door tandengoud te sparen, kunnen we een belangrijke bijdrage leveren zonder om geld te vragen.
Het tandengoud dat wij verwijderen tijdens behandelingen doneren wij dan ook aan Sister’s hope, met goedkeuring van de patiënt uiteraard.
Stichting A Sister’s Hope heeft in de afgelopen 8 jaar ruim 4,7 miljoen kunnen bijdragen aan onderzoek in Nederland.
Met het tandengoud hebben wij, samen met nog vele tandartsen.
Afspraken kunnen telefonisch (040-2817416) gemaakt worden van maandag t/m donderdag van 08:00 tot 12:00.
Maandag
08:00 - 16:00
Dinsdag
08:00 - 16:00
Woensdag
08:00 - 16:00
Donderdag
08:00 - 16:00
Vrijdag
08:00 - 12:00
Weekend
Gesloten
Spoed nummer: 040-3111915